S ubývající nezaměstnaností roste boj o zaměstnance
Oživení tuzemské ekonomiky, které přišlo v roce 2014, snížilo nezaměstnanost a zapříčinilo růst mezd. Průměrná měsíční mzda v letošním roce činí podle Českého statistického úřadu 26 480 korun. Míra nezaměstnanosti klesla podle údajů evropského statistického úřadu Eurostat na 4,1 %, což je nejnižší hodnota za posledních 9 let. Česká republika tedy společně s Maltou patří mezi země s nejnižší nezaměstnaností v Evropské unii vůbec. Aktuální situace tak zaměstnavatele nutí bojovat o stávající i nové zaměstnance. Prostředkem řady z nich jsou zaměstnanecké benefity, které mají pracovníky odměnit a motivovat. Odměny pro zaměstnance dnes navíc nabízejí nejen korporáty a velké nadnárodní firmy, ale mohou si je dovolit rovněž menší zaměstnavatelé. Podle průzkumu personální agentury AC Jobs přitom každý pátý uchazeč o práci žádá 13. a 14. plat, pružnou pracovní dobu a možnost práce z domova. Poptávka je stále též po prodloužené dovolené a stravenkách, které podle studie společnosti GfK Czech v současnosti pobírá 38,5 % lidí.
Oblíbená je varianta, kdy si pracovník může vybrat bonus samostatně
V letošním roce nabývají na popularitě rovněž příspěvky na péči o zdraví a volnočasové aktivity. Tento bonus dnes svým pracovníkům poskytuje již 40 % tuzemských firem, jak vyplývá z průzkumu společnosti Millward Brown. Zaměstnavatelé v posledních letech začínají preferovat dlouhodobou podporu zaměstnanců na úkor jednorázových odměn. Tento příspěvek nejčastěji poskytují ve formě poukázek, na popularitě však poslední dobou nabývá také takzvaný systém cafeteria. Ten zaměstnancům umožňuje sbírat body, za něž si následně mohou sami a libovolně zvolit benefity, o které mají zájem. Díky tomu jim odpadá povinnost využít univerzálních odměn nebo být vázán fixní částkou, kterou ve velké většině zaměstnanec nevyčerpá. „Možnost vybrat si benefity podle svých vlastních preferencí je u zaměstnanců velmi oblíbená. Odměňovací systémem cafeteria je pak z dlouhodobého hlediska i pro firmu efektivnějším řešením při motivaci lidí. Celý cafeterijní rozpočet využije výrazně více zaměstnanců než přidělenou fixní částku na konkrétní účel předem vybraný firmou,“ poukazuje Michaela Číhalíková, produktová manažerka ve společnosti Edenred, která je lídrem v digitálních řešeních zaměstnaneckých benefitů.
Bezkontaktní čipové karty využijete ve sportu, kultuře i u lékaře
Loňský rok též zaznamenal další zlom ve formě zaměstnaneckých benefitů, který urychlí trend přechodu od papírových poukázek k jejich digitalizaci. O elektronickou správu odměn mají zájem zaměstnanci i zaměstnavatelé a odborníci odhadují, že v roce 2017 bude až 75 % všech plateb za volnočasové benefity prováděno v digitální podobě. Tento trend se týká jak příspěvků na volnočasové aktivity zaměstnanců, tak i stravování. Příspěvky na volnočasové aktivity již dnes nesou podobu e-ticketů nebo identifikačních karet, v případě Ticket Benefits pak jde o bezkontaktní čipovou platební kartu vytvořenou ve spolupráci s MasterCard. Výhodou bezkontaktní čipové karty Ticket Benefits je jednoduché použití, přičemž využít ji lze při platbě v kamenných i internetových obchodech. Čipové bezkontaktní karty dnes přijímá na běžných platebních terminálech celá řada sportovišť, kulturních a zdravotnických institucí, poskytovatelů ubytování, dopravců, zábavních center a podobně. Zaměstnanec tak může bonus dle libosti využít na aktivní sportovní činnosti, návštěvu divadla, koncertu, festivalu nebo kina, za zvýhodněnou cenu si zajistí rovněž rekreaci v tuzemsku nebo zahraničí, například při pobytu v hotelu. Pomocí karty je možné přispět také na zdravotní péči v ordinacích lékařů, lékárnách, při lázeňských pobytech či v optice. Oblíbenou formou využití je i podpora vzdělávání v různých kurzech nebo autoškole.
Elektronický příspěvek příjemně optimalizuje daně
Čipové bezkontaktní platební karty se zpravidla vystavují na jméno konkrétního zaměstnance, takže nemůže dojít k záměně či zneužití při odcizení. Přístup ke kartě lze v takovém případě snadno zablokovat. Při úhradě navíc držitele nelimituje nominální hodnota bonusu, jako je tomu například u poukázky. Pro digitální podobu volnočasových benefitů přitom platí stejné daňové zvýhodnění jako u papírové formy. „Pokud firma o 10 zaměstnancích namísto zvýšení hrubé mzdy o 1 000 Kč měsíčně poskytne každému pracovníkovi kartu Ticket Benefits nabitou na tuto částku, získá daňové zvýhodnění celkem 18 000 Kč ročně. Pro každého zaměstnance to ročně znamená zhruba 3 730 Kč navíc k čisté mzdě oproti variantě navýšení hrubé mzdy o 1 000 Kč měsíčně,“ vysvětluje Michaela Číhalíková ze společnosti Edenred, jež zavedla první elektronickou předplacenou kartu se zaměstnaneckými benefity v České republice Ticket Benefits® Card. Tu dodnes využívají desítky tisíc lidí a lze ji uplatnit ve více než 7 000 provozovnách. Podle průzkumu se k platbě čipovou kartou přistupuje ze 70 % v oblasti wellness, krásy a zdraví, ve 20 % v oblasti sportu a volného času, v 10 % pak v podobě příspěvku na cestování a ubytování.
Zdroj: Edenred